TOUR DE MAGYARORSZÁG - avagy kerékpáros barangolások kis(nagy)hazánkban.

2017. február 11. 20:19 - Országjáró

Becske - Salgótarján - Tar

II. SZAKASZ: BUDAPEST - NYIREGYHÁZA

II / 4. BECSKE - TAR

OKKT: Becske - Bercel - Vanyarc - Szirák - Szarvasgede - Csécse - Tar

Amennyiben az előző etap esetében Galgaguta felől érkeztünk meg Becskére, úgy ez esetben akár mehetünk Nógrádkövesden keresztül is, hogy most ne kelljen ugyanazon úton közlekedjünk kétszer Bercelig . Bercelről VANYARC felé, dél felé haladunk. A falu táblán szlovákul is szerepel a település neve, hiszen nagy létszámú az itt élő szlovák kisebbség. Látnivaló kevés, csak a szokásos (kúria, emlékpark, templom, tájház, stb.). Vanyarcig az út minősége elfogadható, de a falut elhagyva igen toldozott, foldozott, és elkezd emelkedni is. SZIRÁKon a Teleki-Dégenfeld kastélyszálló felé érdemes egy rövid kitérőt tenni, de ezen kívül itt sincs több látnivaló, ami egy ilyen volumenű túrába beleférne. KISBÁGYON felé vesszük az irány, ahol találunk egy Afrikai – Magyar magán múzeumot, amely vadászati témájú, magánkézben van, előzetes egyeztetés alapján látogatható. Tovább haladva SZARVASGEDÉRE még viszonylag jó minőségű úton haladhatunk, és még tovább haladva CSÉCSÉRE, tökéletes aszfaltminőség és kisebb lankák várnak ránk. De látnivaló semmi, csak a szokásos, kicsit unalmas a táj is. Csécséről Pásztó irányában haladunk tovább, közben sajnos egy rövid szakaszon a 21. számú főúton is haladnunk kell, ami szabálytalan és rendkívül balesetveszélyes, sőt, most hogy négysávosra bővítik, így még érdekes lehet az „átkelés”. a Kb.: 1,7km a veszélyes szakaszon.

Javaslat / Kerülő út: Szarvasgede – Jobbágyi v.á. (a vasúti átjáró előtt a sínek mentén balra, majd kb. fél távon a két falu között jobbra, át a síneken. 100m földút, majd a műúton balra, és kb. 1km és Szurdokpüspökiben vagyunk a 21. főutat kikerülve. A v.á. és Szurdokpüspöki között jórész jól járható földút van.  A Szarvasgede – Pásztó kerülö többlet kilométert nem jelent.

PÁSZTÓn azért már valamivel több a látnivaló. A központban található Műemlék együttes (Oskolamester ház, kolostorrom, középkori üveghuta alapok) mellett azért ne menjünk el anélkül, hogy meg ne tekintettük volna, még ha a Pásztói Múzeumba nem is látogatunk el. Utunkat Pásztóról folytatva máris célba érünk az utolsó település már az etap vége.

TAR településen két dologra hívnám fel a figyelmet, amely kerékpárral is megközelíthető és érdemes is szánni rá időt, ez pedig a Tar Lőrinc várkastélyának romjai és a Kőrösi Csoma Sándor emlékpark (Buddhista sztúpa). Az előbbi ugyan csak nagyon csekély falmaradvány (ok), A sztúpa megközelítése: a falut Salgótarján irányába elhagyva, a közút a 21. sz főutat keresztezi. Itt a 21. sz. főúton balra kanyarodva, azon 900m sajnos meg kell tenni, hogy elérjük a Buddhista parkot. Ez közvetlenül a Sámsonházi elágazóból (+20m) tudjuk megközelíteni. A park megtekintés után vissza kell menni az elágazóig és jelen esetben balra lekanyarodni.

Kiegészítő 1: ~ +7 km

Pásztó városához tartozik közigazgatásilag Hasznos település, amely már tényleg a Mátra nyugati kapujában van. A falu felső végén, annak balra utolsó útcáján elhagyjuk a falut, Egy földúton a falutól után kb. 8-900 m megtétele után elérjük a Cserteri vár csekély maradványait, de amiért igazán megéri ide eljönni, az a gyönyörű panoráma a Hasznosi víztározóra, illetve az egész Nyugati - Mátrára. A Víztározó a műút mellett terül el, de onnan nincs rálátási lehetőségi. Ez kb: +17km oda – vissza a pásztói elágazástól.

 Kiegészítő 2: ~ +2 km

Amennyiben a kerülőutat választjuk, vagyis a szurdokpuspoki_istenanyank_szentkutja.jpgSzurdokpüspökin keresztül megyünk Pásztóra, a Püspökiben tekintsük meg a Istenanyánk szent kútját, amelynek környékét nem régen újították fel. Megközelítése: A Fő úton haladva, 21. sz bekötőút kereszteződésben jobbra kanyarodva, végig ki a faluból, onnantól földúton kell menni még pár 100 méter, összesen 1,8 – 1,9km oda – vissza. Szent víz-vételezési lehetőség, meg van ott egy remete barlang is. A faluban még található egy szép fekvésű pincesor is, nem messze a szentkúttól. Megközelítése a Főútra visszatérve, Pásztó felé a következő jobbos utca, az iskola után balra tarts.                        

Kiegészítő 3: ~ 5 km

Szurdokpüspökiből Gyöngyöspata felé haladva a faluból kiérve a kb 1,5km hosszú, nagyon szép, kissé kanyargós Szurdokvölgyben tekerhetünk. A Szurdokvölgy a megyehatárig tart (Nógrád – Heves megye). Ott találunk árnyékban egy bővizű forrást, padokat is ha jól emlékszem. Ugyan itt visszafelé félúton jobbra a régi kőbányában piknik helyet alakítottak ki, kár, hogy nem gondozzák. Ez az útszaka a látványa miatt érdekes, kissé szűk helyenként, odafelé kissé emelkedik, vissza gurulás van.

Kiegészítő 4: ~ +8,5 km

Szintén az elkerülő útvonal „mentén” Jobbágyi és Apc település között található az Apci tengerszem, vagy más néven a Széleskő. Az egykori kőbányában felgyülemlett víz nagyon szép és igen látványos tengerszemet hozott létre. A kitérő ugyan kb 8,5 km pluszt jelent, de ez az amire, azt mondom, hogy nem szabad kihagyni. 2,6 km aszfalt, 1,6 földút, ami emelkedik rendesen!, a vége bicajtolós, de megközelíthető kerékpárral is. A vasúti átjárón keresztül mennyünk ki a főútra (nem vissza 21.-re), a falun keresztül Apc irányába az elhagyva, egy állattartó telep után közvetlen balra kell lefordulni a földúton, majd onnan még 1,6 km földút, figyelni az esetlege turistaút jelüléseket.

Aki mégis az én javaslatomat fogadja el, az sem fog lemaradni Pásztóról, az 1. kiegészítés pedig útba is fog esni. Na de nézzük az én javaslatomat: (a Pásztó szakaszt nem ez a szakasz, hanem későbbi fogja tartalmazni!)

JAVASLAT: Becske - Magyarnándor - Cserháthaláp - Cserhátsurány - Herencsény - Cserhátszentiván - Alsótold - Felsőtold - Hollókő - Rimóc - Szécsény - Ludányhalászi - Nógrádszakál - Ráróspuszta - Litke - Ipolytarnóc - Litke - Mihálygerge - (Karancskeszi) Lászlóvölgy - Karancskeszi - Karancslapujtő - Karancsalja - Salgótarján

A II. szakasz 4. - etapjának (Becske - Salgótarján) opcionális útvonalterve

Aki nem az OKKT útvonal javaslatát követve szeretne eljutni Tarra, annak a következő tudom ajánlani. Most leszögezném előre, hogy a soron következő ellenőrzőpont sorrendjében változás kell eszközölni az új útvonal miatt, így a Salgótarjáni előrébb kerül, és a Tari pecsétpont a Szuha és Kékestető közti szakaszba épül be, de nem marad ki. Így nem marad ki sok lényeges látványosság és érdekes táj sem, mint pl.: Hollókő, Nógrád grandkanyon, Ipolytarnóc.

Utunkat folytatva így Becskét északi irányban hagyjuk el, és a következő települést MAGYARNÁNDORt egy kisebb domb megmászásával érjük el. Kb.: 2km -t kell mászni felfelé. Lefelé menet jobboldalt az műúttól nem mellett ha odalátunk vessünk egy pillantást a Reviczky-kastélyra, ami magántulajdon lévén sajnos nem látogatható, Még 3km kell megtennünk a faluig, ahol keressük meg a Debercsényi patak csobogóját a Dózsa György út végén, a szép pincesort, és az annál is szebb fekvésű, Rézparti tavat, melyet a falut Cserháthaláp felé elhagyva, a közvetlenül a vasúti átjáró után a balos kanyarban egyenesen letérve, földúton közelíthetünk meg. Kb.: 600m kitérő oda-vissza. Visszatérve a műútra, Halápig még egy kisebb bucka vár ránk. CSERHÁTHALÁPon, CSERHÁTSURÁNYban és HERENCSÉNYben nem fogunk találni a szokásos látnivalókon (templom, háborús emlékmű, esetleg tájházon) kívül semmit, esetleg Herencsényben nézzük meg a török templom romjait, melyet a faluba beérve, az első utcán balra fordulva, az utca végén találunk meg. Viszont a táj látványa, a két hegyvonulat közt, a széles völgyben megbújó települések, a településeken kívül széles, tüköraszfalt utak (falun belül sajnos járhatatlanok), garantálni fogják a nagyon kellemes kerékpározást. Ez a szakasz sokkal kellemesebb esztétikai élményt nyújt, mint a Szirák - Szarvasgede - Pásztó útvonal, főleg, ami Herencsény után következik. A települést elhagyva eddigi túránk legnagyobb emelkedői várnak ránk, valóban beérünk a Cserhát hegyei közé. Egyre nagyobb és hosszabb az emelkedő, beérünk teljesen az árnyékos, hűs erdőbe, s kb 4,5km után érjük el a tetőt, ahonnan egészen a Szuha patak völgyéig tüköraszfalton gurulhatunk 3km-t. Ekkor egy kis feketleves, 12-14% felfelé kb.: 1km, de lefelé még meredekebb, 16%, csak az út rossz és keskeny a faluban, CSERHÁTSZENTIVÁNon.Sok látványosság nincs, a látnivaló az maga a gyönyörű fekvésű település, erről rengeteg kép ITT található. A faluból kifelé ismét vár ránk egy kis emelkedő, de az a váró 2km Alsótoldig már nem vészes. ALSÓTOLD határában található az ismert Bableves csárda (ajánlott), de ehhez Pásztó irányába 2,2 km kemény felfelé tekerést kell beiktatnunk, nem esik útba, de egy "magas fekvésű" rövid és szép szurdokvölgyön (hágón) keresztül érjük el az csárdát. na ezt jól megfogalmaztam.

OPCIÓ 1: Becske - Szandaváralja - Szandavár - Buják - (Bujáki vár) - Bokor - Kutasó - Cserhátszentiván

II: szakasz 4. -etapjának (Becske - Cserhátszentiván) szakaszának opcionális útvonal javaslata

Lehetőség van igazi vadregényes és elhagyatottabb helyeken is kerékpároszni, a Cserhát zöld poklában, műutakon keringve, településektől és civilizációtól távol eső részeken bolyongani. ezen az alternatív útszakaszon értelem szerűen maga a természet szépsége a látnivaló. Becskét ez esetbe is Magyarnándor felé hagyjuk el, de itt a Szandai elágazóban jobbra lekanyarodunk, és a Szandaváralja-patak völgyében felfelé haladva nemsokára elérjük a patak névadó települését, SZANDAVÁRALJÁt.Az egész völgy sajnos rossz minőségű úttal rendelkezik, és a szép fekvésű településen is csak a csekély várromot lehetne felsorolni a látnivalók között, de megközelítése nem kerékpáros túrához ajánlott. A következő falu SZANDA csupán 1km-re van, látnivaló semmi, ezért utunkat folytatva a zöld pokol felé Terény felé vesszük az irány, de faluból kiérve rögtön az első lehetőségnél jobbra le kell térnünk az erdei műútra. Ha van kedvünk elmehetünk TERÉNYig is, ott megnézhetünk a szokásos dolgokon kívül egy gombamúzeumot, Orsós Magnó múzeumot és még egy két apróságot, de hív a természet, irány a Sasbérci kilátó., de mielőtt nekivágunk a végtelen erdő rengetegnek, innivaló készletünket töltsük fel, és nem árt ha van nálunk turistatérkép sem (Cserhát turistatérkép). Viszonylag jó minőségű, aszfaltozott úton tehetjük meg túránkat, sok- sok emelkedővel, hiszen elég csak ha arra gondolunk, hogy a kilátó is, meg a vár is a hegytetőn van. A kilátót az út jobboldalán találjuk, az elágazótól kb.:5km-re. Az útra visszatérve, azon továbbhaladva 200-300m múlva egy nagyobb kereszteződéshez érünk. Itt ha akarunk, balra felé haladva közvetlenül Bokor településre juthatunk át, de ha időnk engedi, akkor menjünk jobbra Bujákra. bujaki_kalvaria_2.jpg BUJÁK egy nagyobb lélekszámú település, van is mit megnézni is, mint pl. a:Kálvária kápolnát és remetelakot, valamit a Bujáki várat. A kápolna az a falut nyugati határában található, a pontos megközelítését sajnos nem ismerem. Viszont a vár megközelítését igen. Ehhez vissza kell mennünk arra az útra, amin bejöttünk a faluba, egészen a Honvéd üdülőnél lévő elágazóig (errefelé kell majd visszamennünk is a már korábban leírt nagy kereszteződésig, a Honvéd üdülő területén nem valószínű, hogy át lehet menni, még ha a google esetlge úgy is jelzi. A üdülőnél lévő elágazóval szembe (nekünk most jobbra) vezet felfelé egy földút, ami egyenesen a várhoz visz fel. Egy kicsit meredek, de nem túl hosszú, fel lehet tolni rajta a kerékpárt. A vár - rom viszonylag nagy alapterületen helyezkedik el, de csak csekély falmaradványokat találunk, ottjártamkor 1,5m -es bozótban, de a kilátás gyönyörű fentről. Visszatérve a nagy elágazóhoz, onnan még kb.: 4,2 km - t kell még megtenni az első településig BOKORig, majd további 3,5km van még hátra amíg kiérünk KUTASÓn keresztül a Cserhátszentiváni főútra. mindkét település nincs túlságosan eleresztve látnivalóval, Bokorban van tájház, templom, de mondjuk ottjártamkor se kocsma, se bolt nem volt se itt, se ott.

OPCIÓ 2: Ha valaki meggondolja magát, és mégsem folytatja tovább Hollókő - Szécsény - Ipolytarnóc felé az utat, itt visszatérhet Pásztóra, a csárdától kb 10km központ, ebből 7km lefelé, a többi sík terület. De akár Szarvasgedére is visszamehet, és onnan folytatja útját, a csárdától kb 14km, és akkor Jobbágyi - Szurdokpüspöki - Pásztó felé folytathatja útját Tarig.

Alsótold után meglepő módon FELSŐTOLD következik, itt sincs semmi lényeges, a táj nagyon szép különösen kora nyáron, amikor üde zöldek a mezők, sötétzöldek a környező erdők, az errefelé még kint legelésző tehéncsordák helyenként igazi alpesi jellegű tájat varázsolnak az idelátogatók elé. Na de már nincs sok hátra Magyarország egyik leg felkapottabb turisztikai látványosságáig, az élő skanzenig, HOLLÓKŐig. A falu egy 1,2km - es bekötőúton közelíthető meg. Hollókőt szépségét, jelentőségét szerintem nem kell taglalnom, az UNESCO világörökség része, élő skanzen. Érdemes a szállást erre a településre tervezni, mert így akkor kerékpárt hátrahagyva tudjuk megtekinteni a Hollókői ófalut és a Hollókői várat is. A faluban érdemes legalább

egy hosszabb eltölteni, tényleg érdemes alaposan szétnézni, illetve a falu körül is egy sétát tenni. A utunkat folytatva a következő nagyobb település, az Szécsény városa lesz. Iden Hollókőről kétféle útvonalon is eljuthatunk. Ha az időjárás engedi, akkor földúton, erdőkön mezőkön keresztül, jelölt és ajánlott kerékpáros útvonalon keresztül, az ófaluból indulva Rimócra juthatunk, majd onnan Szécsénybe. Ha az időjárás nem engedi, vagy nincs kedvünk az aszfaltról letérni, akkor a bekötő úton vissza, majd Nagylócon keresztül, így km 7-8 km - rel hosszabb út vár ránk és a hullámvasutazás garantált, fel - le, fel - le. Ha erre felé megyünk maximum a táj szépségében gyönyörködhetünk, NAGYLÓCon a szokásos látnivalókat találjuk, néhány népi parasztházzal megfűszerezve a látványt, de ez szinte elmondható a környék összes falujában. Ha RIMÓC felé megyünk, akkor a valószínűleg szép környezeten kívül a faluban találunk falumúzeumot, babamúzeumot és palóc főkötö kiállítást a templom és kápolnákon kívül. Akit érdekel tekintse meg. Még további 5,5km, és kiérünk az Ipoly völgyébe, ahol SZÉCSÉNYben fogunk először szétnézni. szecseny_tuztorony.jpg A város központjában találjunk a Tűztornyot, mely Európa második ferde tornya, benne tűzoltó kiállítással (belépő 200pénz), ez mindenképpen nézzük meg, majd ha van idők keressük fel az innen nem messze lévő egykori Forgách-kastély, ami ma Kubinyi Ferenc múzeumként üzemel. A kastély körül találjuk az egykori vár és városfal maradványait is, a tömlöcbástyát kiállítással, és a várkertet is. Ezen kívül még érdekes lehet a Nosztalgia múzeum (valahol a Pennymarket környékén). Miután alaposan szemügyre vettük a várost, induljunk tovább, hiszen Salgótarjánig még kb.: 55km vár ránk. A következő település LUDÁNYHALÁSZI, ahol található a templomon kívül található egy kastély és a hozzá tartozó park is, de ide nem akarjunk bemenni, mert egyrészt beutaló kell hozzá, és nem biztos, hogy egykönnyen ki is engednek. (valamiféle elmegyógyintézetként működik jelenleg). de a falu legelején, ha balra bemegyünk a földúton megtekinthetjük a bányatava(ka)t. A következő állomás nem más, mint NÓGRÁDSZAKÁL. A településen konkrétan nincs semmi látnivaló, de a településhez tartozik a Páris-patak völgye, avagy a Nógrád Grand Canyon. A falut észak felé elhagyva a közút, a vasút és az Ipoly összeér, jobbról dombok és erdő, balról folyó, tényleg nagyon szép ez az útszakasz. Innen nyílik, a helyenként 15 - 20m magas sziklafalakkal határol szurdok völgy is, mely ugyan nem kerékpáros túraútvonal, de ha meg tudjuk oldani valahogyan a gyalogtúrát, nem hagyjuk ki ez a csodálatos helyet. A szurdok megtekintése után tovább haladunk Litke felé a főúton, de még a falu előtt érintjük még RÁRÓSPUSZTÁt, mely egy szép erdei környezetben elhelyezkedő szabadidőpark és üdülőterület. LITKE községbenbeérve a templom mellett találjuk a Szent István emlékparkot, facsoportot, de ezen kívül nem találunk semmi érdekeset, de egy kis 11km kitérővel (oda-vissza) megtekinthetjük IPOLYTARNÓCon az Ősmaradványok látogatóközpont. Ez a környék másik nagy látványossága a kanyonon kívül. Van itt minden: őslenyomatok, lombkorona tanösvény, 4D-s mozi, stb. Idő kell mindezek megtekintéséhez, de máshol nemigen láthat ilyet az ember.A teljesség kedvéért még megemlíteném, hogy van még a faluban egy Palóc múzeum és közösségi ház is, de valószínűleg a errefelé tekerő túratársakat inkább a határon átnyúló geopark fogja jobban érdekelni. A túránk szempontjából Ipolytarnóc most zsákfalu, ezért vissza kell mennünk Litkére, ahonnan utunkat MIHÁLYGERGE felé folytatjuk. A faluban nem sok mindent találunk, de a falu előtt ha lekanyarodunk jobbra, egy 2km múlva elérjük a Komra-völgyi víztárotó, mely az Északi Középhegység 3. legnagyobb tava, a maga 49ha - val. Salgótarjánig még három települést fogunk érinteni. Nem messze Mihálygergétől LÁSZLÓVÖLGY településrészei található, ami közigazgatásilag KARANCSKESZIhez tartoznak. Karancskeszin a templomon kívül itt is található egy (Zahorszky) - Prónay kúria, de ez minden. A település neve már utal arra, hogy eljutottunk a Karancs - Medves hegységbe, melynek első jelei már a táj lassú változásában is megmutatkoznak. Magasabb hegyek, szűkülő völgy, és Salgótarján után elég komoly szintemelkedések várnak majd ránk, de addig is el kell jutnunk oda, így inkább haladjunk tovább. Egy településsel arrébb, KARANCSLAPUJTŐn már lenne mit megtekinteni, hiszen a település határában található a Karancs-hegyi (Margit) kápolna (tszf 685m), és a Karancs hegyi kilátó (tszf 727m). Mindkettő nagyon szép, a kilátó egy kicsit szeles, de sajnos ez már nem a csomagos kerékpárosoknak való terep, ez inkább a gyalogostúra kategória. Lesz még lehetőségünk a panorámában gyönyörködni hamarosan, több helyen is. És végre eljutottunk a módosított etapunk célállomására, SALGÓTARJÁNba. A település is, de főleg a környéke rengeteg, valóban értelmes látnivalót tartogat a számunkra. A település Nógrád Megye központja, a gyönyörű fekvésű település erősen lepusztul iparváros képét mutatja szocreál stílusú épületekkel, és vegyes lakossággal, így összességében nem tartozik a település a turista célpontok közé. A legfontosabb látnivalók a város környékén vannak, a városban én mindenképen megtekinteném a Magyarország első Bányamúzeumát, mely egy valódi bányaszakaszban került kialakításra, és valóban, korábban itt dolgozó bányászok tartanak izgalmas és érdekes tárlatvezetést.Esetleg fel lehet menni a Kálvária dombra a kilátás kedvéért, az aljában meg lehet tekinteni a Trianoni emlékművet, És fel is soroltam minden lényegeset, ami a belvárosban található, de a paradicsom ez után következik, ha egy - két plusz kilométerrel ismét megtoljuk az eredeti útitervet, de ezen a néhány kilométeren annyi minden lesz, mint Bp. - től ezidáig.

Pecsételés: Én a szállásadó kollégiumban szerettem volna pecsételni, de elfelejtettem, így maradt a vasútállomás. A kollégiumban meg lehet szállni, van vendég szoba is, 1800HUF, info ITT:

II / 5. SALGÓTARJÁN - ZABAR

OKKT: Salgótarján - Zagyvaróna - Cered - Zabar (26km)

A MKTSZ ajánlott útvonala szerint a túrát Zagyvaróna felé folytatjuk. A Főteret elhagyva Somoskőújfalu irányába indulunk el, de kb.: 200 méter után az első körforgóban jobbra vegyük az irány, Zagyvaróna / Cered felé. 5,5km-en még Salgótarjánhoz tartozó iparterületeken vezet az utunk, majd balra kell lekanyarodni Zagyvaróna felé. Erre még nincs látszata nagy emelkedőknek, az út is viszonylag jó, de időnként erős a forgalom. Itt már egy rövid szakaszon a Zagyva völgyében tekerhetünk, a folyó forrásvidékén. A következő elágazó az már rögtön a falu elején megtaláljuk, itt jobbra kell továbbhaladnunk, és innen már elég komoly szerpentines emelkedő következik, közel 460 – 480 m magasságba fel kell tekernünk, de a panoráma pazar, és az út is jó minőségű. ZAGYVARÓNA egy egészen nagy település, de semmi érdekes látnivaló nincs kerékpáros elérhetőségben itt sem, mint ahogyan a következő településen sem, RÓNAFALUban. Itt talán a nemrégiben épült mogyorósi kilátó, melyből csodálatos panoráma tárulkozik szemünk elé. A hágó teteje előtt még egy három utcás kis települést is érintünk, ronafalu_mogyorosi_kilato.jpg RÓNABÁNYÁT, mielőtt felérnénk a Szilváskői elágazóig. Innen hosszú  és jó minőségű úton közel 8km - t gurulhatunk, olykor közvetlenül az államhatár mellett. Helyenként kitűnő panoráma tárul elénk, úgyhogy nem érdemes sietni. Miután beértünk CEREDre, a völgyben továbbra is kiváló úton, haladhatunk tovább. Sajnos itt sincs semmi kiemelkedő épített vagy természeti látványosság, de maga a Medvesalja – Felső Tarnavidék természeti szépsége mégis az MKTSZ ajánlott útvonalának egyik legszebb, leglátványosabb szakasza a környéken, köszönhetően a „magas” hegyeknek, (pl.: Szilváskő 628m, Medves 637m), és hegyi szerpentinútnak. Igazi kerékpáros túravidék, egyik kedvenc útvonalam a környéken. Kb.: 6km tekerés után elérjük a következő pecsételős pontot, ZABARt. Na de ne tekerjünk ennyire előre,  rengeteg nagyon szép látnivaló van még itt a környéke, csak egy kis kitérőt, vagy inkább kerülőt kell tenni a látnivalók elérése érdekében.salgotarjan_vizvalaszto_to.jpg

Kiegészítő 1: ~ 1,5 - 3 km

Mielőtt Zagyvaróna felé balra lekanyarodnánk, menjünk egyenes tovább, Mátraszele irányába. Nem messze az út mellett találunk egy kis cuki tavat a Vízválaszó tavat, melyet a Zagyva felduzzasztásával hoztak létre, érdemes megtekinteni, nem nagy kitérő.

Kiegészítő 2: ~ 4 – 5km

A kiegészítés Szilváskőpusztát és a Szilváskőt érinti. Itt találunk szokás szerint tanösvényt is, de ami ennél is lányegesen érdekesebb, az a bazaltömlés, a Kis Szilváskő, a Nagy Szilváskő, és a Sárkánytorok-barlang. Mind mind kihagyhatatlan látványosság, megéri az a plussz pár méter szintemelkedés és kilométert ezen látványosságok felkeresése.

JAVASLAT. Salgótarján - Somoskőújfalu - Somoskő - (Eresztvény) - Salgóbánya - (Medves - fennsík) - Rónabánya - Rónafalu - Cered - Zabar (~45 - 47km)

Az általam leginkább ajánlott kiegészítő túra rengeteg látnivalót érint Salgótarján közvetlen közelében. Ha egy kicsit bevállalósak vagyunk (némi földút igénybevételével) akkor nem is olyan sok kilométer kitérőt jelent. Salgótarján főterét elhagyva SOMOSKŐÚJFALU felé vesszük az irányt. Itt, közvetlenül ebben - az egyébként szépfekvésű faluban - semmi érdekesség nincs, talán a (sport)cipőmúzeumot megemlíthetjük, de őszintén szólva nem tudom, hogy működik - e egyáltalán, vagy hogy hány embert érdekelhet.

somoskoi_var.JPGA Somoskői elágazóig sajnos a 21. sz főutat kell igénybe vennünk (kb.:7,3km) kerékpárút hiányában. A faluban jobbra kanyarodva máris emelkedő fogad minket. Mintegy 3,5 km emelkedő vár ránk SOMOSKŐig, ahol az elsőként tekintsük meg a  Somoskői várat A vár  egy bazalt kúp tetejére épült, (mint erre minden vár(féleség), igaz, hogy ha szigorúan vesszük a dolgokat, ez már Szlovákiához tartozik, de a vár megtekintése, a onnan kitárulkozó panoráma mindenképpen kárpótol minket a sok felfelé tekerésért. A vár északi tövében pár lépéssel a pénztáros bódé után lefele találjuk a lenyűgöző látványt nyújtó bazaltömlés, valamint a magyar oldalon található még egy Petőfi kunyhó  se felejtsük el megnézni. Mindenképpen megéri az a néhány percet rászánni a megtekintésükre, és kerékpárral is könnyel elérhetőek.

a_somoskoujfalui_regi_vasuti_alagut.jpg

Kiegészítő 1:  Somoskőújfaluból száraz időben jól járható, a vasút állomástól induló sárga -  turista út, kijelölt kerékpáros útvonal is egyben, amely a régi kisvasút nyomvonalát követi, és keresztül halad egy kisvasúti alagúton is. Ha szeretjük az ilyen jellegű földutakat,, akkor ezen keresztül is eljuthatunk Eresztvényre, majd azon keresztül Somoskőre. Arra figyeljünk, hogy az alagútban hosszú és sötét, semmit sem látni, ezért lámpa nélkül semmi képpen sem menjünk erre, benne az útfelület egyenetlen, nagyon gödrös, és még a kerékpárt tolva is sötétben balesetveszélyes. A vonat nem fog jönni. A nyomvonal először az erdőből a Dornay-túristaház romjainál éri el a műutat, onnan még 900m-re van Eresztvény.

Somoskőről az utunkat folytatva két lehetőség áll a rendelkezésünkre: Ahhoz, hogy Eresztvényen keresztül Salgóbányára jussunk, vagy visszagurulunk, ki a faluból amerről jöttünk az elágazóig 2,0km, és mászunk Eresztvény irányába 1,0km, vagy a vár felől lejövő úton tovább haladunk egyenesen ki a faluból és szintet nem veszítve, 1,7 km múlva oda jutunk, ahová a műút is vezet eredetileg. Ez az összekötő földút egy is egy kijelölt kerékpáros útvonal, csak az első pár méter mindig sáros, a többi jól járható száraz időben. Ez a szakasz is szintén kisvasút nyomvonalat volt egykoron. ERESZTVÉNY nem egy település, inkább egy kis turistaút csomópont egy két turistákat kiszolgáló egységgel. Itt találunk egy kis parkot és tavat, amit gyorsan körbe lehet járni, innen az utunk Salgóbánya  felé halad tovább, egy rövid szakaszon nagyon kemény, 18-20% - os emelkedővel. De csak 2km található a település, már 500m feletti magasságban.

eresztvenyi_banya_to_kozepso_banya_to.JPG

Kiegészítő 2: Útközben féltávnál ha balra letérünk a földútra, egy kilométer megtétele után eljuthatunk az egykori Eresztvényi középső bányatóhoz, melyet szintén nem érdemes kihagyni. A sziklákkal körbeölelt, kissé elhanyagolt tó nagyon szép látványt nyújthat az arra járónak. 

SALGÓBÁNYA határában található a környék második „látható” vára, s Salgó vár,  mely a faluból kerékpárral is könnyen megközelíthetünk, kb.: 1,0km van a falutól, onnan visszafele jövet még ajánlani tudnám a Boszorkány-kő sziklát (+ 0,8km), ahonnan belátható az egész Salgótarjáni völgy, a belváros magas épületeivel együtt. A vár látogatása ingyenes, a Somoskői vár kb 370HUF vagy 1,2 EUR. Ha visszatérünk a faluban arra a főútra, amin bejöttünk, és folytatjuk utunkat balra a Hotel Medves irányában. rögtön megtaláljuk a Geocsodák házát, majd kicsit továbbhaladva eljutunk a Hotel Medves bejáratáig. Onnan jobbra salgotarjan_salgo_var.JPGmég 0,5km - t megtéve földúton, eljuthatunk a hazánkba eredő leghosszabb folyó, a Zagyva forrásáig. Ez csak érdekesség, nem igazán látványosság. Hogy folytassuk utunkat, vissza kell mennünk a bejáratig, az balról megkerülve tudunk tovább menni a Medves fennsíkra. Innetől Rónafaluig földúton kell, hogy menjünk. Ahogyan haladunk már bal kéz felől is eltűnik az erdő, majd egy 6-os elágazóba érünk, itt Dél-Délnyugat felé kell fordulnunk, a Réti kereszt irányában. és a keresztnél is balra, majd nemsokára már be is értünk a faluba. ha esetleg van még kedvünk felfedező útra menni, a kereszteződésben ha jobbról a második földutat válasszuk, elméletileg egy másik Tehenesi bányatóhoz jutunk, kb 150m a kereszteződéstől. Őszintén szólva én nem is tudtam erről ottjártamkor, így simán elmentem mellette, anélkül, hogy megtekintettem volna, hiába az alapos felkészülés túra előtt. RÓNAFALUban egyenesen kell menni végig, és nem lefele, hanem a házak mellett, az utca végén fölfele, és ott találjuk a Mogyorósi kilátót, ahonnan csodálatos panorámában lesz részünk, ha addigra a kilátó előtti lombot eltüntetik. Ha netán esős idő van, és nem járható a földút Salgóbánya és Rónafalu között, akkor nagy szívás ez a kis kitérő, hiszen nem csak 2,6km kell Rónafaluig tekernünk, hanem körbe kell mennünk, visszagurulni Salgótarjánba és visszamászni a szintet az eredeti OKKT útvonal javaslat alapján, ami így kb 30,5km.

nagy_szilvasko_sziklahasadek.jpgA kiegészítő túra véget is ért ezzel, megtekintettünk minden lényegesebb, kerékpárral is mindenkor elérhető látványosságot, érdekességet, amely egy ilyen volumenű túrába még belefér. Sok szép látványos hely található még erre, de az már bakancsos túra kategória. Rónafalut elhagyva gurulhatunk a lejtő lefelé Ceredig, de ha időnk engedi, akkor tegyünk még egy kis kitérőt SZILVÁSKŐPUSZTÁra és a Kis - Nagy Szilváskőre, kerékpárral is "fel lehet" menni. A hágót elhagyva kb.: 150m múlva tábla jelzi a jobbra kanyarodót, innentől enyhén emelkedő, és kavicsos úton haladhatunk keresztül Szilváskőpusztán, cskanem a végéig, ameddig az emelkedő tart, majd egy balos kanyarban, jobbra felfelé az erdőben kell felfelé menni a sárga + turistajelzésen. A jelzés csak szembe irányból látható!, nehéz rátalálni. Na de mi val Szilváskőn (tszf 625m)? Vannak hatalmas, valódi szikla hasadékok, helyenként csak 60-70 cm keskeny, de néhol 5-7m mély is és "van belőlük több is". Tilos és veszélyes, természetvédelmi terület a Sárkánytorok barlanggal együtt, és természetesen van itt is bazaltömlés, a Kis- Szilváskőn. Ha a jelzett turistaúton haladunk tovább, akkor visszajuthatunk Rónabányára, atarna_volgye_zabar_elott.jpg hágó tetejére. Ez célszerű választani. Ottani tájékozódásunkat táblák segítik, nem lehet itt nagyon pontosan leírni mindent. CEREDig több, mint 6km-t gurulhatunk, néha jobbra van kilátás, de maga az útvonal se unalmas, kacskaringós vonalvezetésű. A településen, ha megnézzük a műemlék haranglábat, akkor mindent láttunk. Innen még további 6km-re van ZABAR, az etap célállomása, "Magyarország leghidegebb" települése. A falu nagy hatalmas területen terül el, több lakott  völgy alkotja a települést. De látnivaló nincs igazából, a Tarna völgyi táj szép, az út tökéletes, jól lehet haladni, de kicsit unalmassá kezd majd válni

Pecsételés: A helyi szomjoltó, mivel más nem volt nyitva.

Kiegészítő1: ~+34km

Ha van egy kis plusz energián és időnk, akkor tehetünk egy kisebb kitérőt a kis természeti szépségéért. Zabar településről ha elindulunk Ózd irányába, egy fantasztikus útszakaszon érhetjük el Domaházát. Nem a falu a lényeg, hanem az odavezető út. Zabar után egy kemény 1km vár ránk, a vége 16-17%, mire felérünk a hágóra. Felfelé is bámészkodhatunk Zabarra, lefelé pedig egy nagyon szép völgyön gurulhatunk végig. DOMAHÁZA egy

Folyt...

II / 6. ZABAR - SZUHA

OKKT: Zabar - Pétervására - Ivád - Nemti - Szuha (34km)

nevtelen_5.png

A II szakasz 6. etapjának (Zabar - Szuha) és az  opcionális 7. etapjának  (Szuha - Tar) útvonat javaslata

A túrának ezen szakaszán az én elképzelésem és javaslaton teljesen megegyezik a MTSZ által javasolt útvonallal, mivel más alternatíva nincs is. Zabarból déli irányba, Pétervására felé vesszük az irányt. Kb. félúton található ISTENMEZEJE település. A falu kb.: 4,5km hosszú, balról a Heves-Borsodi Dombság homokkő hegyei, sziklái, jobbról a Tarna patak határolja, jellegzetessége még  falunak a sok egyen terv alapján épített lakóházak sokasága. Van természeti látnivaló is, a főútról is jól látható Noé szőlejének nevezett homokkő pad, illetve a homokkő sziklában kialakított Szent László sziklakápolna, mely mellett nem menjünk anélkül,, hogy megtekintettük volna. Utunkat továbbra is kiváló minőségű aszfalton folytathatjuk tovább. Pétervására az azzal egybeépült ERDŐKÖVESDen keresztül jutunk el. Látnivalóként talál a Büdös-kúti- tavat tudnám megemlíteni, amely falutól nyugatra, 3,3km-re található, a Petőfi S. úton, majd földúton lehet kell kimenni a tóhoz. PÉTERVÁSÁRA a térség központja. A városban sok látnivaló nincs, amit talán ki lehet emelni az a romantikus stílusban felépült kéttornyú templom, valamit a ma iskolaként működő Keglevich kastély, melyet elméletileg  belülről is megtudunk tekinteni. A települést Bátonyterenye felé elhagyva, a 23.sz. főút jobb oldalán találjuk meg kastélyt. A következő érintett település Nádújfalu, de rögtön Pétervására után találjuk IVÁDot, melynek érdekessége, hogy a faluban szinte mindenkit Ivádinak hívnak. de elérhető látnivaló nincs. Közel 10km-t kell tekernünk egy két emelkedőt megmászva, de most már jó minősígű, de nagyon fogalmas főúton NÁDÚJFALUig. A faluban van egy szép fa harangláb a templom mellet, de ennyi az összes lényegesebb látnivaló. A falut elhagyva ismét a Zagyva völgyében járunk. NEMTI falut egyenlőre csak érintjük, ha a továbbiakban majd a OKKT útvonalat akarjuk követni, ugyanis az már ide vissza nem tér Szuha után. Így inkább Szuha előtt tekintsük meg ha van kedvünk és az időjárás engedi a falu határában lévő természeti látványosságokat, legfőképpen a talán kerékpárral is elérhető Morgó Gödröt. A faluban tájházon és templomon kívül más nincs. A gödör a faluba érve rögtön a legleső úton jobbra, felfelé érhető el, Szuhára pedig 100m-rel arrébb, balra kell lefordulni. A vasúti átjáró után a második balra lehetőségnél kell lekanyarodni Szuha felé, aki tovább megy egyenesen, az Mátramindszentre jut, ami zsákfalu. SZUHA egy tipikus egyutcás, nagyon hosszú falu a Galya patak partján. Van templom, tájház és harangtorony a megtekinthetők listáján, de inkább a szép fekvés az érdekesebb, és hogy ez már bizony a Mátra északi oldala, amit az erős, folyamatos felfele meneten is érezhettünk idefele jövet.

Pecsételés: A falu központjában, a boltban sikerült egyet szereznem.

Kiegészítő 1: ~+3,5kmszuha_gombas-to.jpg

A falu felső végén, az utolsó háznál ha balra lekanyarodunk, akkor egy kicsit emelkedős, de nem túl jó minőségű aszfaltozott, köves (nagyon rázós) úton eljuthatunk a Gombás-tóhoz. A tó max. 1,5ha, de gyönyörű rendezett környezetben található, körbe lehet sétálni, de azon kívül minden tilos. A tó mellett egy kisebb üdülőtelep is található. Oda - vissza kb.: 3,5km.

II / 7. SZUHA - TAR

OKKT: nem része

Az eredeti OKKT javaslat ezt a következő útszakasz nem érinti. De mivel én egy országjáró túra kapcsán nem hagyhattam ki a Hollókő - Szécsény - Ipolytarnóc térségét, és a hamarosan bemutatásra kerülő Nyugati Mátrát sem, így egy kicsit át kellett szerkeszteni az útvonalat és egy két pecsétpontot átsorolni, felcserélni, hogy ne maradjonak ki ezen területek, ne legyenek benne túlzott luft kilométerek. Így most vissza kell térni még Tarra.

Ha követjük az eredeti OKKT, akkor Szuhát elhagyva intenzív hegymenetben haladhatunk Galyatető (tszf 964m) felé. 3,6km után érjük el a Szuhához tartozó, kiváló fekvésű üdülőfalut, MÁTRAALMÁSt. Errefelé a csomagos-kerékpáros látnivaló az maga a természeti környezet, azon kívül más semmi. Innen már egy sokkal rosszabb minőségű, de aszfaltozott úton juthatunk el a Galyatetői útra, odáig csupán 6km kell felfelé szenvednünk, illetve, ha megnézzük az útba eső, felújított Rudolf-tanyát (tszf 700m), akkor még egy pár plusz 100m-rel kell számolnunk. Hogy mi van ott? Egykoron volt egy fenyő arborétum, most az Országos Kékkörhöz kapcsolódó kerékpáros pihenő helyként és turistacentrumként várja a természetjárókat. De hogy ki, azt nem tudom, mert ahányszor arra jártam, egy árva lélekkel sem találkoztam, de egyébként tényleg fel van újítva. Szóval nem tudom, hogy mikor fog ez működni. Egyébként gyönyörű környezetben található. A tanyától még 3km a Galyatető főút.de ezt már az én útvonalam is érinti.

JAVASLAT: Szuha - Nemti - Kisterenye - Csengerháza - Szentkút - Mátraverebély - Tar

Ha megtekintettük a Gombás tavat, akkor utunk során még egyszer megtekinthetjük Szuhát, hiszen vissza le kell gurulnunk Nemtibe. Illetve van még egy lehetőség, egy  erdei útvonalra, melyről az opció1 - ben részletezek. Ha visszagurultunk Nemtibe, akkor a 23-es főúton balra kanyarodva folytatjuk utunkat. A legközelebbi megtekinteni való egy pár kilométer elteltével a Maconkai víztározó (tórendszer) lesz, ami egy igazi horgászparadicsom, de sok minden nem látszik az útról belőle. Így tovább haladhatunk egyenesen. Kb. 1km múlva KISTERENYÉn balra kanyarodunk a 21.sz út felé, és további 1km múlva nem balra, hanem egyenesen megyünk, és jobb kézre találjuk a Gyürky - Solymossy kastélyt és kastélykertet. Ma kiállítás található az épületben, ha jól tudom, látogatható. Van még itt is tájház, de más errefelé sincs, lépten-nyomon egy letűnt nagy múltú bányászkorszak maradványait, emlékeit láthatjuk utunk során. Visszatérünk a főutcára, és a 21.sz főút felé vesszük az irányt, majd azon keresztül haladva, bal felészentkuti_templom_1.jpg megyünk, és a 21.sz főúttal majdnem párhuzamosa, CSENGERHÁZÁn keresztül jutunk el SZENTKÚTra. A Szentkúti elágazó előtti útszakaszról gyönyörű Mátrai panoráma tárul a szemünk elé, a bekötő út hossza kb 3,8km enyhén felfelé, viszonylag jó úton haladhatunk. Ezt semmiképpen se hagyjuk ki ha erre járunk. A nemrég felfejlesztett Szentkút immáron Nemzeti kegyhellyé lett "minősítve", igazi zarándok hely a Nagyboldogasszony bazilika, jól kiépített infrastruktúrával. Ha erre járunk, fokozottan figyeljünk értékeinkre, egy pillanatig sem hagyjuk őrizetlenül semmit, mert MÁTRAVEREBÉLYel egyetemben az egyik legfertőzötar_lorinc_varkastelyanak_falmaradvanya.JPGttebb környék, sajnos. Tarra menet, mindenképpen keresztül kell menni rajta, szerencsére lejtmenetben, de nem lassítsunk, lendülettel menjünk rajta keresztül, ha van rá mód, még a helyi serifet is megvárhatjuk, elég gyakran járőröznek errefelé, de kell is. Ha túljutottunk a falun, utunk egy pár kimcsi után ismét keresztezi majd a 21.sz. főutat, de ha szeretnénk látni a Tari  sztúpát, akkor kénytelenek leszünk a főúton Hatvan felé megtenni 900m-t a Sámsonházai elágazóig, ugyanis ott található a Kőrösi Csoma Sándor emlékpark és Buddhista sztúpa. Visszatérve az elágazóba, néhány 100 méter és a módosított etap végére értünk TARra. Itt a már korábban említett Tar Lőrinc várkastélyának csekély romjait tekinthetjük meg a templom mellett..

Pecsételés: Szintén egy szomjoltóban a Főúton.

OPCIÓ1: Ha van ismételten kedvünk a vadonban aszfaltozott úton bolyongani, akkor lehetőségünk van Szuháról Bátonyterenyére átmenni erdei aszfaltozott úton. Ehhez az kell, hogy Szuháról feltekerünk majdnem Mátraalmásig, de csak majdnem, mert előtte a balos nagy kanyarból jobbra egy sorompóval ellátott, jóminőségű erdészeti út nyílik. Ezen keresztül van lehetőségünk részben szintben, aztán lejtős szakaszon eljutni Bátornyterenye - Szorospatak nevű egykori bányásztelepére, majd onnan a városban. A végig erdős útszakasz 18km, és nem így nem érintjük a Maconkai víztározót és Kisterenyét, Csengerházát, hanem  Bátonyterenyén keresztül megyünk ki a 21.sz főútra, ott balra egy 200 m-t a főúton megtéve tudunk Szentkút, Mátraverebély felé elmenni. De csek azokna javaslom ezt a opciót, akiknél van Mátra turistatérkép, mert egyébként könnyen el lehet kavarni. Egyébként lesz még bőven részünk a Mátrából, hiszen a következő szakasz annak hosszában történő átkeléséről fog szólni.

Folytatás a II. SZAKASZ / 3 - ban
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tourdemagyarorszag.blog.hu/api/trackback/id/tr112249728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
TOUR DE MAGYARORSZÁG - avagy kerékpáros barangolások kis(nagy)hazánkban.
süti beállítások módosítása